حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

افزونه جلالی را نصب کنید. Wednesday, 24 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 17826 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد اعضا : 3 تعداد دیدگاهها : 19×
۲۰ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۵:۱۱
شناسه : 12527

به نقل از خبرگزاری میزان ،توجه به زندان و کاهش جمیعت کیفری از مهم‌ترین محور‌های فعالیت قوه قضاییه در دوران تحول محسوب می‌شود. استفاده از تاسیسات قانونی، اعطای مرخصی، مرخصی منتهی به آزادی، آزادی زندانیان در بازدید مسئولان قضایی، پایش و غربالگری زندانیان و… از مهم‌ترین راهکار‌هایی است که در جهت کاهش جمعیت کیفری و […]

پ
پ

به نقل از خبرگزاری میزان ،توجه به زندان و کاهش جمیعت کیفری از مهم‌ترین محور‌های فعالیت قوه قضاییه در دوران تحول محسوب می‌شود. استفاده از تاسیسات قانونی، اعطای مرخصی، مرخصی منتهی به آزادی، آزادی زندانیان در بازدید مسئولان قضایی، پایش و غربالگری زندانیان و… از مهم‌ترین راهکار‌هایی است که در جهت کاهش جمعیت کیفری و رسیدگی به مشکلات مددجویان مورد توجه قرار گرفته است.

دادگستری استان البرز در این زمینه ضمن مطالعه وضعیت موجود، اقدام به بررسی وضعیت مددجویان در اجرای طرح بازدید و پالایش زندانیان از تاریخ ۱۹ شهریورماه سال ۹۹ در ندامتگاه مرکزی کرج و زندان فردیس (شهید کچویی) کرده است.

طراحی فرم‌های ویژه گزارش گیری رصد و پیگیری وضعیت مددجویان در دبیرخانه شورای تحول فضایی، پیشگیری، فرهنگی، علمی و انسانی، بررسی وضعیت تعداد ۱۵۲۶ نفر از مددجویان در اندرزگاه‌های شماره ۴ر ۶ و ۷ و قسمتی از سالن ۱۱ ندامتگاه مرکزی کرج و زندان فردیس اندرزگاه نسوان و پیگیری وضعیت ۱۲۱۲ نفر از مددجویان در سیستم cms و عندالزوم بررسی فیزیکی پرونده‌ها و بررسی وضعیت جسمی، روانی و پزشکی مددجویان از جمله اقداماتی است که دادگستری استان البرز در زمینه کاهش جمعیت کیفری و رسیدگی به مشکلات مددجویان انجام داده است.  

سامانه کمک به زندانیان جرایم غیرعمد با هدف شناسایی زندانیان محکومیت‌های مالی که صرفا جهت مشکل مالی در زندان هستند و همچنین جذب کمک‌های نقدی مردمی و خیرین جهت آزادسازی زندانیان مالی، جذب کمک‌های غیرنقدی جهت کمک به خانواده‌های زندانیان و کمک به کاهش جمعیت کیفری زندان طراحی و راه اندازی شده است

ویژگی این سامانه آن است که اطلاعاتی مختصر از وضعیت زندانی اعم از شرایط تاهل، تحصیلات، سن، تعداد فرزندان، شغل و… در این سامانه قرار می‌گیرد و کمک‌های پرداختی مردمی فقط در راستای آزادسازی اشخاص زندانی منتخب در سایت اعمال می‌شود. در این راستا اقدامات اجرایی مانند مکاتبه با سازمان زندان‌ها و دریافت اطلاعات زندانیان محکومیت‌های مالی و میزان بدهی آن‌ها و همچنین برگزاری جلسه جهت ارائه اطلاعات و ارائه طرح کلی سامانه‌ها صورت گرفته است.

سامانه همیار اجرای احکام (سها) سامانه دیگری است که با هدف کاهش جمعیت کیفری زندان، کاهش مراجعات حضوری خانواده زندانیان به دادگستری، نظارت بر کار شعب اجرای احکام کیفری، جلوگیری از تضییع حقوق مشمولین نظام نیمه آزادی، پابند الکترونیک، مرخصی منجر به آزادی، تعلیق اجرای حکم، آزادی مشروط و عفو است راه اندازی شده و مورد استفاده قرار می‌گیرد.

با توجه به لزوم رصد کامل وضعیت زندانیان، واحد نظارت آنلاین در شورای تحول قضایی استان البرز تشکیل شده است که اقدامات لازم در خصوص زندانیان از جمله آزادی مشروط، عفو و… با زمان بندی سیستمی رصد و در مواعد ضمن نظارت بر اقدام به موقع شعب، تذکرات لازم را نیز ارائه می‌دهد.

در این راستا اقدامات اجرایی شامل مکاتبه با مدیرکل سازمان زندان‌ها و معرفی نماینده جهت اخذ آمار دقیق زندانیان، اخذ مجوز ورود به سامانه پانیذ (سامانه اطلاعات زندان) جهت به روزرسانی اطلاعات، برگزاری جلسه با مدیر آمار دادگستری استان البرز و ارائه اطلاعات و طرح کلی برنامه جهت طراحی سامانه مذکور انجام شده است.

سامانه فوق الذکر با تهیه اطلاعات زندانیان سطح استان البرز به صورت آنلاین، یک هفته قبل از اینکه زندانی مشمول یکی از نهاد‌های ارفاقی شود، لیست پیشنهادی خود را به شعب اجرای احکام کیفری اعلام می‌کند تا از تضییع حقوق زندانیان به علت کثرت پرونده جلوگیری شود.

در زمینه پایش و غربالگری زندانیان، تعداد موافقت‌های منجر به آزادی ۷۸۹ نفر بوده است.



ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.