حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

افزونه جلالی را نصب کنید. Tuesday, 23 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 17826 تعداد نوشته های امروز : 1 تعداد اعضا : 3 تعداد دیدگاهها : 19×
۲۷ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۹
شناسه : 11569

جزئیات نظریهشماره نظریه : 7/99/1811شماره پرونده : 99-127-1811 حتاریخ نظریه : 1399/12/20 استعلام :چنانچه جلسه اول رسیدگی با رعایت تشریفات قانونی تشکیل شود و دادگاه پس از استماع اظهارات و مدافعات طرفین قرار عدم استماع دعوا صادر کند و با تجدیدنظر خواهی خواهان دادگاه تجدیدنظر قرار مذکور را نقض و جهت رسیدگی ماهوی به شعبه […]

پ
پ

جزئیات نظریه
شماره نظریه : 7/99/1811
شماره پرونده : 99-127-1811 ح
تاریخ نظریه : 1399/12/20

استعلام :
چنانچه جلسه اول رسیدگی با رعایت تشریفات قانونی تشکیل شود و دادگاه پس از استماع اظهارات و مدافعات طرفین قرار عدم استماع دعوا صادر کند و با تجدیدنظر خواهی خواهان دادگاه تجدیدنظر قرار مذکور را نقض و جهت رسیدگی ماهوی به شعبه بدوی اعاده کند، اولاً، آیا دادگاه بدوی الزامی بر تشکیل جلسه رسیدگی دارد؟ ثانیاً، چنانچه نظر دادگاه بدوی بر تشکیل جلسه رسیدگی باشد،‌آیا جلسه مذکور جلسه اول رسیدگی است و آثار جلسه اول بر آن مترتب است؟
نظریه مشورتی اداره کل حقوقی قوه قضاییه :
اولاً، در فرض سؤال چنانچه پیش از صدور قرار رد یا عدم استماع دعوی، جلسه دادرسی مطابق مقررات تشکیل شده است، پس از نقض قرار مذکور در دادگاه تجدید نظر و اعاده پرونده جهت رسیدگی ماهوی، تشخیص لزوم تشکیل جلسه مجدد دادرسی یا ادامه رسیدگی بدون تشکیل جلسه با دادگاه رسیدگی‌کننده است؛ بنابراین دادگاه بدوی در این فرض الزامی به تعیین وقت رسیدگی مجدد ندارد. ثانیاً، در فرض سؤال چنانچه بعد از نقض قرار دادگاه نخستین توسط مرجع تجدید نظر و اعاده پرونده به مرجع بدوی جهت رسیدگی ماهوی، نظر دادگاه بدوی بر تشکیل جلسه رسیدگی باشد، از آن‌جا که دادگاه بدوی یک بار با تشکیل جلسه رسیدگی اظهارات و مدافعات طرفین را استماع و در نهایت قرار صادر کرده است و نظر به این‌که در جلسه مذکور موجبات قانونی رسیدگی و طرح و استماع دعوای طرفین فراهم بوده است و خوانده فرصت و امکان دفاع داشته است، بنابراین همان جلسه، جلسه اول رسیدگی بوده است و جلسه رسیدگی بعدی متعاقب نقض قرار مرجع بدوی، جلسه اول رسیدگی محسوب نمی‌شود.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.