حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

افزونه جلالی را نصب کنید. Friday, 29 March , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 17810 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد اعضا : 3 تعداد دیدگاهها : 19×
۲۴ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۴:۱۲
شناسه : 11296

به نقل از خبرگزاری میزان ،على باقرى کنى، معاون امور بین الملل قوه قضاییه و دبیر ستاد حقوق بشر در جمع خبرنگاران عنوان کرد: امروز نشستى با سفرا و دیپلمات هاى تهران داشتیم که نشستى است که معمولا در طول سال چند بار برگزار مى کنیم و نکته قابل توجه این است که الان نشست […]

پ
پ

به نقل از خبرگزاری میزان ،على باقرى کنى، معاون امور بین الملل قوه قضاییه و دبیر ستاد حقوق بشر در جمع خبرنگاران عنوان کرد: امروز نشستى با سفرا و دیپلمات هاى تهران داشتیم که نشستى است که معمولا در طول سال چند بار برگزار مى کنیم و نکته قابل توجه این است که الان نشست شوراى حقوق بشر در ژنو در حال برگزارى است.

دبیر ستاد حقوق بشر خاطرنشان کرد: در اینجا موضوع اساسی که مطرح شد این است برخى از کشورهاى غربی از جمله امریکا تلاش جدى براى نقض حقوق بشر ملت ایران مى کنند.

وى با اشاره به نقض حقوق بشر ملت ایران در دوره دفاع مقدس و حمایت جدى امریکا و برخى از دولت هاى غربى از تروریسم شورشى فرقه گرا و تکفیرى و تروریسم دولتى رژیم صهیونیستى اظهار کرد: کشورهاى غربى به ویژه امریکا در عرصه تحریم به طور جدى وارد میدان شدند و تحریم هاى غیرقانونى و ظالمانه اى را علیه ملت اعمال کردند.

باقرى کنى با اشاره به تحریم هاى غیرقانونى دولت ترامپ و اذعان دولت هاى غربی به این موضوع عنوان کرد: با این وجود همین دولت‌ها پای تحریم‌ها ایستادند و اجرا کردند.

دبیر ستاد حقوق بشر خاطرنشان کرد: الان که یک دولت جدید در امریکا آمده همان مسیر استمرار تحریم‌ها علیه ملت ایران را پیش گرفته و گروکشی مى کنند تا امتیازات متجاوزانه بیشترى بگیرند و اقدامى فراتر از ترامپ در عرصه جنایت علیه بشریت است.

وى عنوان کرد: دارو و تجهیزات پزشکى و مواد غذایى تحریم ناپذیرند، اما این عرصه‌ها نیز توسط کشورهاى غربی به ویژه اروپایى تحریم شده است.

باقرى کنى با بیان اینکه ناقض اصلی حقوق بشر مردم ایران در طول ۴٠ سال گذشته امریکا و چند کشور غربی هستند، گفت: در نهایت اعلام کردیم ستاد حقوق بشر به طور جدى در تلاش براى صیانت از حقوق مردم در عرصه هاى مختلف است و درصدد هستیم تا گزارشگر ویژه اى به منظور بررسی آثار تحریم‌ها در سال آینده تعیین کنیم تا میزان نقش آفرینى اشخاص حقیقى و حقوقی در عرصه تحریم‌ها را بررسی کند و ضمن تهیه گزارش تخصصی، این گزارشات را در اختیار مجامع بین المللى قرار دهد.

معاون امور بین الملل قوه قضاییه در ادامه اظهار کرد: یکى از جنایت‌ها و اقدامات ضدبشرى کشورهاى غربی، امریکایى‌ها و اروپایى‌ها این است که شهروندان ایرانى که در مسیر تامین نیازهاى کشور در خارج فعالیت مى کنند به اتهام دور زدن تحریم‌ها دستگیر مى کنند و محاکمه مى کنند. ما قصد داریم گزارشگرى را تعیین کنیم تا وضعیت زندانیان ایرانى در بند را بررسی کند و گزارش آن را به مراجع حقوق بشرى دنیا ارائه دهد.

باقرى کنى اظهار کرد: جمهورى اسلامى ایران مبتکر ایجاد جبهه جهانى براى بررسى آثار و صدمات ناشی از تحریم هاى ظالمانه امریکا و کشورهاى اروپایى و همین طور بررسی میزان خسارت‌ها و هزینه هایى که قربانیان این تحریم‌ها متحمل شدند است تا آن را براى ارائه به مراجع حقوق بشرى دنیا آماده کنیم.

باقرى کنى عنوان کرد: در این جلسه نمایندگان موسسات مردم نهاد مربوط به بیمارى هاى خاص به ویژه بیماران ‌ای بی و تالاسمى گزارشی از وضعیت خود به سفرا دادند و یکى از مسئولان دستگاه قضایى در این جلسه ویژگى‌ها و آثار حقوق بشرى مترتب بر دو سندى که اخیرا رئیس قوه قضاییه صادر کردند، یعنى سند امنیت قضایى و سند تحول قضایى ابعاد حقوق بشرى این دو سند را براى نمایندگان کشور‌ها تبیین و تشریح کردند.

معاون امور بین الملل قوه قضاییه افزود: جمهوری اسلامى ایران همواره براى گفت وگوی حقوق بشرى با کشورهاى مختلف آمادگى دارد، اما آن کشورهایى که به جاى انجام گفتگو به سمت صدور قطعنامه مى روند آن هایى هستند که به آداب گفتگو آشنایى ندارند و زیر پا مى گذارند و اگر مى خواهند گفتگو کنند باید دست از فرایند صدور قطعنامه بردارند و مبادى آداب گفتگو باشند و در یک عرصه برابر با طرف جمهورى اسلامى ایران وارد گفتگو شوند.

دبیر ستاد حقوق بشر در ادامه و در پاسخ به سئوالى در مورد اقدام اجرایى قوه قضاییه در راستاى رفع تحریم و تحریم دو فرمانده سپاه پاسداران جمهورى اسلامى به بهانه نقض حقوق بشر اظهار کرد: طبق قوانین مصوب اقداماتى که دولت امریکا در زمینه تحریم هاى غیرقانونى انجام داده از مراجع قضایى ما قابلیت پیگرد را دارد و بر این اساس در موضوعات مختلف پرونده هایى توسط ضابطین ذیربط تشکیل شده که در حال بررسی و تکمیل هستند و هر کدام از آن‌ها که مراحل بررسی آن تمام شود وارد پروسه دادگاه خواهد شد.

باقرى کنى با بیان اینکه طبق قوانین مصوب مجلس شوراى اسلامى، قوه قضاییه وظایف خود را در این زمینه انجام خواهد داد، گفت: اروپایى ها و آمریکایى‌ها خودشان نقض حقوق بشر مى کنند و عده دیگرى را متهم به نقض حقوق بشر مى کنند. این یک بازى سیاسى و رسانه اى براى انحراف اذهان از موضوع اصلى است و خود آن‌ها متهم و مجرم اصلى در نقض حقوق مردم ایران هستند.

دبیر ستاد حقوق بشر در ادامه و در پاسخ به سئوالى در مورد آخرین وضعیت پیگیرى پرونده ترور شهید سردار سلیمانى اظهار کرد: در مورد پرونده شهید سلیمانى دادسراى بین الملل تهران از ابتدا مسئولیت پیدا کرد تا این مسیر را جلو ببرد و اکنون در مراحل تکمیل کیفرخواست است. روند دیگرى را نیز در همکارى با عراقی‌ها به دلیل اینکه این جنایت در کشور آن‌ها رخ داده شروع کردیم و صلاحیت دارند که این موضوع را پیگیرى کنند.

وى اذعان کرد: موضوعى که در سفر رئیس قوه قضاییه به عراق پیگیرى کردیم، همکارى مشترک دو کشور در این زمینه بود و کمیته مشترکى تشکیل شده و از طرف عراق معاون دادستان کل عراق نماینده است و از طرف ایران معاون دادستان تهران نماینده است و در قالب این کمیته مشترک راهکارهاى همکارى جمهورى اسلامى ایران و عراق براى اینکه بتوانیم جدى‌تر و سریع‌تر فرآیند رسیدگى به پرونده ترور سردار سلیمانى و همراهانشان را پیگیرى کنیم، بررسى مى شود.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.