حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

افزونه جلالی را نصب کنید. Friday, 19 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 17823 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد اعضا : 3 تعداد دیدگاهها : 19×
۲۰ اسفند ۱۳۹۹ - ۹:۱۵
شناسه : 11044

جزئیات نظریهشماره نظریه : 7/99/486شماره پرونده : 99-141-486حتاریخ نظریه : 1399/05/21 استعلام :شخص «الف» دعوایی را علیه اشخاص «ب» و «ج» اقامه می‌کند. دادگاه بدوی حکم بر محکومیت شخص «ب» صادر می‌کند و در خصوص شخص «ج» با توجه به این‌که دعوا متوجه او نیست، قرار رد دعوا صادر می‌کند. رأی صادره عیناً در مرجع […]

پ
پ

جزئیات نظریه
شماره نظریه : 7/99/486
شماره پرونده : 99-141-486ح
تاریخ نظریه : 1399/05/21

استعلام :
شخص «الف» دعوایی را علیه اشخاص «ب» و «ج» اقامه می‌کند. دادگاه بدوی حکم بر محکومیت شخص «ب» صادر می‌کند و در خصوص شخص «ج» با توجه به این‌که دعوا متوجه او نیست، قرار رد دعوا صادر می‌کند. رأی صادره عیناً در مرجع تجدیدنظر تأیید می‌شود. حال شخص «ج» با توجه به این‌که دعوا متوجه وی نبوده و قرار رد دعوا علیه او صادر شده است، آیا می‌تواند دعوای اعتراض ثالث نسبت به حکم به استناد ماده 418 قانون آیین دادرسی دادگاه‌های عمومی و انقلاب در امور مدنی مصوب 1379 اقامه کند؟
نظریه مشورتی اداره کل حقوقی قوه قضاییه :
با عنایت به بند «الف» ماده 335 قانون آیین دادرسی دادگاه‌های عمومی و انقلاب در امور مدنی مصوب 1379 و نیز بند یک ماده 26 قانون تشکیل دادگاه‌های عمومی و انقلاب مصوب 1373 با اصلاحات و الحاقات بعدی، هر یک از طرفین که از رأی دادگاه متضرر شده باشند، حق تجدیدنظرخواهی دارند. بنابراین، اگر دادگاه دعوا را نسبت به برخی از خواندگان رد نماید و نسبت به برخی دیگر به نفع خواهان حکم صادر کند، خوانده‌ای که دعوای خواهان نسبت به وی رد شده است، اصولاً متضرر از حکم تلقی نمی‌شود تا به این لحاظ امکان تجدید نظر خواهی از سوی وی وجود داشته باشد؛ اما در موارد خاصی از قبیل دعوای الزام به تنظیم سند رسمی انتقال به طرفیت کسی که سند به نام وی است و نیز ایادی بعدی، چنانچه دادگاه ضمن حکم به الزام مالک رسمی به تنظیم سند، به لحاظ این‌که سند به نام ایادی بعدی نیست، دعوای الزام به تنظیم سند را نسبت به ایشان رد کرده باشد، به نظر می‌رسد هرچند دادگاه نسبت به ایادی بعدی این دعوا را مردود دانسته است، اما مقدمه دعوای الزام به تنظیم سند، دعوای وقوع بیع بوده است که دادگاه آن را احراز و بر مبنای آن، حکم به الزام به تنظیم سند صادر کرده است؛ بالطبع ایادی بعدی در مورد احراز وقوع بیع، ذی‌نفع هستند و به‌رغم رد دعوای الزام به تنظیم سند نسبت به ایشان، راجع به احراز وقوع بیع مربوط به خودشان، متضرر محسوب و حق تجدید نظرخواهی خواهند داشت و در هر حال شخصی که طرف دعوا قرار گرفته و دادگاه دعوا را متوجه او ندانسته است، ثالث تلقی نمی‌شود.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.