حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

افزونه جلالی را نصب کنید. Friday, 19 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 17823 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد اعضا : 3 تعداد دیدگاهها : 19×
۱۲ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۸:۲۱
شناسه : 10574

جزئیات نظریهشماره نظریه : 7/99/1798شماره پرونده : 99-76-1798 حتاریخ نظریه : 1399/12/10 استعلام :احد از اتباع ایران پس از صدور دستور موافق معاون وقت دادستان عمومی و انقلاب تهران به تغییر جنسیت خود، پس از سکونت در کشور انگلستان جنسیت خود را از مذکر به مونث تغییر داده و دادخواستی دایر بر اثبات تغییر جنسیت […]

پ
پ

جزئیات نظریه
شماره نظریه : 7/99/1798
شماره پرونده : 99-76-1798 ح
تاریخ نظریه : 1399/12/10

استعلام :
احد از اتباع ایران پس از صدور دستور موافق معاون وقت دادستان عمومی و انقلاب تهران به تغییر جنسیت خود، پس از سکونت در کشور انگلستان جنسیت خود را از مذکر به مونث تغییر داده و دادخواستی دایر بر اثبات تغییر جنسیت و حکم به تغییر جنسیت مشخصات فردی و نام کوچک در اسناد سجلی ایرانی خود مطرح کرده است. با توجه به مفروضات ارایه مدارک دایر بر موافقت و اعلام تغییر جنسیت مقامات رسمی کشور انگلستان، آیا در مورد این اسناد شرط مذکور در بند ثالثاً ماده 1295 قانون مدنی برقرار است؟
نظریه مشورتی اداره کل حقوقی قوه قضاییه :
اصلاح اسناد سجلی و هویتی از متفرعات تغییر جنسیت موضوع بند 18 ماده 4 قانون حمایت خانواده مصوب 1391 است که متعاقب اقدام به تغییر جنسیت و احراز آن صورت می‌گیرد. لذا در فرض استعلام که فرد در سنوات گذشته و ظاهراً پیش از لازم‌الاجرا شدن قانون یاد شده، پس از اخذ موافقت معاون وقت دادستان عمومی و انقلاب تهران، در خارج از کشور مبادرت به تغییر جنسیت کرده و حال بابت اثبات تغیر جنسیت و اصلاح اسناد سجلی ایرانی خود در محاکم ایران طرح دعوا کرده است، موضوع از شمول بند ثالثاً ماده 1295 قانون مدنی و اعتباربخشی به اسناد تنظیم‌شده در کشور‌های خارجی و شرایط آن خارج است و دادگاه رسیدگی‌کننده پس از احراز تغییر جنسیت در خصوص خواسته خواهان دایر بر اعلام تغییر جنسیت و اصلاح اسناد سجلی اتخاذ تصمیم می‌کند.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.