حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

افزونه جلالی را نصب کنید. Thursday, 18 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 17823 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد اعضا : 3 تعداد دیدگاهها : 19×
۰۶ اسفند ۱۳۹۹ - ۲۲:۴۶
شناسه : 10154

جزئیات نظریهشماره نظریه : 7/99/724شماره پرونده : 99-66-724 عتاریخ نظریه : 1399/06/05 استعلام :به استحضار می‌رساند وفق مفاد بند یک ماده 93 قانون تشکیلات وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور و انتخاب شهرداران مصوب 1375 با اصلاحات بعدی در اتهامات موضوع ماده 92 این قانون در مورد اعضای شوراهای روستا و بخش به پیشنهاد شورای […]

پ
پ

جزئیات نظریه
شماره نظریه : 7/99/724
شماره پرونده : 99-66-724 ع
تاریخ نظریه : 1399/06/05

استعلام :
به استحضار می‌رساند وفق مفاد بند یک ماده 93 قانون تشکیلات وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور و انتخاب شهرداران مصوب 1375 با اصلاحات بعدی در اتهامات موضوع ماده 92 این قانون در مورد اعضای شوراهای روستا و بخش به پیشنهاد شورای شهرستان و یا فرماندار و در مورد شورای شهر و شهرستان به پیشنهاد شورای استان و یا استاندار و تصویب هیات حل اختلاف استان اقدام می‌شود. سازمان بازرسی کل کشور اعلام می‌دارد که برابر بند «د» ماده 2 و ماده 6 قانون تشکیل سازمان بازرسی کل کشور صلاحیت و اختیار سازمان در انعکاس و ارسال گزارش تخلفات اعضای شوراهای اسلامی مبتنی بر ماده 92 قانون شوراها نیست؛ بلکه اختیار حاصله برای این سازمان به موجب قانون و مقررات خاص سازمان است. حال پرسش این است که وفق ماده 93 قانون صدرالذکر آیا سازمان بازرسی کل کشور در رابطه با گزارش تخلفات شوراها باید مورد را به مراجع مشخص شده در ماده مزبور (شورای شهرستان یا فرماندار و شورای استان یا استاندار) اعلام کند و سپس از طریق مراجع یاد شده به هیأت حل اختلاف پیشنهاد شود یا این‌که جدای از ماده 93 قانون یادشده، سازمان بازرسی کل کشور به طور خاص و منبعث از اختیارات قانونی خود صالح به انعکاس تخلفات ارتکابی از سوی شوراها به هیات حل اختلاف است؟
نظریه مشورتی اداره کل حقوقی قوه قضاییه :
مطابق ماده 93 قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور و انتخاب شهرداران مصوب 1375 با اصلاحات و الحاقات بعدی، تشریفات خاصی جهت رسیدگی به اتهامات اعضای شوراهای اسلامی شهر، روستا و بخش و شهرستان پیش‌بینی شده است. بنابراین در فرض استعلام نیز چنان‌چه سازمان بازرسی کل کشور در حوزه وظایف محوله قانونی با تخلفات اعضای شوراهای مزبور مواجه شود، باید از طریق مکانیزم تعیین‌شده فوق‌الذکر برای رسیدگی به تخلفات اعضاء شورا اقدام کند.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.