حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

افزونه جلالی را نصب کنید. Wednesday, 24 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 17826 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد اعضا : 3 تعداد دیدگاهها : 19×
۲۸ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۴
شناسه : 9611

جزئیات نظریهشماره نظریه : 7/99/725شماره پرونده : 99-66-725 عتاریخ نظریه : 1399/06/25 استعلام :به استحضار می‌رساند اکثر شهرهای زیر پنجاه هزار نفر در استان قزوین که در طی سه دهه گذشته عمدتا از روستا به شهر تبدیل شده‌اند و اکثریت قریب به اتفاق در سنوات گذشته بر مبنای طرح هادی مدیریت گردیده‌اند فلذا بعضا در […]

پ
پ

جزئیات نظریه
شماره نظریه : 7/99/725
شماره پرونده : 99-66-725 ع
تاریخ نظریه : 1399/06/25

استعلام :
به استحضار می‌رساند اکثر شهرهای زیر پنجاه هزار نفر در استان قزوین که در طی سه دهه گذشته عمدتا از روستا به شهر تبدیل شده‌اند و اکثریت قریب به اتفاق در سنوات گذشته بر مبنای طرح هادی مدیریت گردیده‌اند فلذا بعضا در مواردی بعد از ابلاغ طرح جامع مشاهده گردیده که شورای عالی معماری و شهرسازی بدون در نظر گرفتن نظر شورای شهر در تصویب طرح جامع نسبت به کاهش محدوده خدماتی شهر اقدام نموده و این موضوع مشکلات عدیده‌ای را برای شهرداری‌ها به وجود آورده است. مثلاً ملکی در طرح قبلی هادی در داخل محدوده شهری بوده و به منظور ساخت و ساز از شهرداری مجوز دریافت نموده و در مراحل پایانی ساخت از محدوده شهری برابر طرح جامع ابلاغی خارج گردیده است که این موضوع این شهرداری را در پاسخ استعاملات ادارات خدمات رسان به جهت اینکه داخل یا خارج بودن ملک مورد نظر در محدوده شهری را شرط واگذاری انشعاب می‌داند دچار مشکل ساخته است فلذا در پاسخ این استعلامات به ناچار این شهرداری در پاسخ به سوال استعلام عنوان می‌نماید که قبلا در داخل محدوده شهری بوده است که هیچ مشکلی از مراجعین و اهالی اراضی مذکور حل نمی‌نماید لذا خواهشمند است با عنایت به موارد فوق‌الذکر ارائه طریق فرمایید روند رسیدگی به منظور حل مشکل این‌گونه اراضی به چه نحوی می‌باشد؟ 2- با عنایت به حقوق مکتسبه برای مالکین این‌گونه اراضی نحوه خدمات رسانی به اراضی که درخواست مجوز ساخت و ساز دارند نیز چگونه خواهد بود؟
نظریه مشورتی اداره کل حقوقی قوه قضاییه :
چنانچه ملکی طبق ضوابط و نقشه¬های طرح جامع، هادی و یا تفصیلی در محدوده شهری قرار گرفته و بر این اساس، مرجع صدور پروانه به¬طور قانونی در خصوص صدور پروانه ساخت اقدام نموده باشد، و در فرض سؤال که ملک در مراحل پایانی ساخت میباشد و سپس به موجب مصوبه بعدی شورای عالی شهرسازی و معماری و کمیسیون ماده 5 از محدوده خارج شده باشد؛ بنابر وجود اسباب و علل مشروع و قانونی در تحصیل حق، ذینفع (شخص دارای پروانه) دارای حقوق مکتسبه بوده و تغییرات بعدی طرح نمی¬تواند خللی به این حقوق مکتسبه وارد نماید. لذا شهرداری در پاسخ به استعلام نهادهای خدمات¬رسان باید اولا به سابقه ملک که در محدوده واقع بوده، اشاره نماید. ثانیا، این سابقه را دلیلی بر ارائه خدمات شهری به اینگونه املاک بداند و نهادهای خدمات¬رسان نیز باید با محترم شمردن حقوق مکتسبه، نسبت به ارائه خدمات لازم اقدام نمایند. شایسته ذکر است، چنانچه ملکی در طرح قبلی در محدوده قرار داشته و در طرح جدید، خارج از محدوده قرار گرفته؛ ولی اسبابی برای تعلق حقوق مکتسبه موجود نیست (مثلا اینکه پروانه¬ای صادر نشده)، شهرداری و سایر نهادها از باب صدور پروانه و سایر خدمات، تکلیف قانونی نخواهد داشت.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.