حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

افزونه جلالی را نصب کنید. Saturday, 20 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 17823 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد اعضا : 3 تعداد دیدگاهها : 19×
۲۸ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۶
شناسه : 9617

جزئیات نظریهشماره نظریه : 7/99/616شماره پرونده : 99-3/1-616حتاریخ نظریه : 1399/06/25 استعلام :در خصوص سوال ذیل مورد استدعا است: 1-حکم یا دستور تخلیه صادر گردیده و هنگام تخلیه اموالی از محکوم‌علیهم در محل موجود است که محکوم‌علیهم در مورد سهم خود از این اموال به توافق نرسیده و اختلاف دارند موجر نیز قادر به معرفی […]

پ
پ

جزئیات نظریه
شماره نظریه : 7/99/616
شماره پرونده : 99-3/1-616ح
تاریخ نظریه : 1399/06/25

استعلام :
در خصوص سوال ذیل مورد استدعا است: 1-حکم یا دستور تخلیه صادر گردیده و هنگام تخلیه اموالی از محکوم‌علیهم در محل موجود است که محکوم‌علیهم در مورد سهم خود از این اموال به توافق نرسیده و اختلاف دارند موجر نیز قادر به معرفی حافظ و امین اموال نیست و در خصوص امین اموال تراضی نشده است و به همین سبب حکم تخلیه تاکون اجرا نگردیده است. تکلیف اجرای احکام در مورد اجرای حکم تخلیه و اموال موجود در ملک چیست لازم به ذکر است که اموال از جمله اسناد و اوراق بهادار یا اموال ضایع شدنی نیستند که امکان تودیع آن به سپرده یا فروش آن وجود داشته باشد . 2-در مورد اجرای محکومیت‌های مالی چنانچه محکوم‌علیه در مرحله توقیف اموال مال معرفی نماید لکن امین اموال معرفی نکند و محکوم‌له نیز قادر به معرفی امین اموال نباشد با عنایت به اینکه قبل از معرفی امین اموال امکان توقیف مال وجود ندارد. با توجه به عدم توقیف مال به دلیل نبود امین اموال آیا امکان بازداشت محکوم‌علیه طبق ماده 3 قانون نحوه اجرای محکومیت‌های مالی وجود دارد؟
نظریه مشورتی اداره کل حقوقی قوه قضاییه :
1- در موارد صدور حکم یا دستور تخلیه عین مستأجره باید اموال مستأجر از محل منتقل و عین مستأجره تخلیه شود وگرنه مفاد حکم یا دستور مرجع قضایی به طور کامل اجرا نشده است. بنابراین چنان‌چه مستأجر حاضر به بردن اموال خود نشود با عنایت به ملاک بند 2 ماده 45 قانون اجرای احکام مدنی، جبراً ملک تخلیه می‌شود و باقی ماندن اموال مستأجر در همان محل بدون رضایت موجر امکان‌پذیر نیست. 2- در فرض عدم تراضی طرفین در تعیین حافظ اموال وفق ماده 78 قانون اجرای احکام مدنی دادورز (مأمور اجرا) مکلف به تعیین حافظ اموال است. در فرض سؤال با عنایت به معرفی مال از سوی محکوم‌علیه، نظر به اینکه محکوم‌علیه ممتنع در اجرای حکم نمی‌باشد وفق مواد 1الی 3 قانون نحوه اجرای محکومیت‌های مالی مصوب 1394 بازداشت محکوم‌علیه ممکن نیست.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.