حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

افزونه جلالی را نصب کنید. Friday, 29 March , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 17810 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد اعضا : 3 تعداد دیدگاهها : 19×
۲۶ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۵:۱۷
شناسه : 9450

به نقل از خبرگزاری میزان پیگیری حقوق جمهوری اسلامی ایران و ایرانیان در عرصه بین المللی همواره یکی از مطالبات جدی رهبر فرزانه انقلاب در ادوار گوناگون از دستگاه قضایی بوده است. بر همین اساس رئیس قوه قضاییه بنا به دعوت رسمی فائق زیدان رئیس شورای عالی قضایی عراق، روز دوشنبه در صدر یک هیئت […]

پ
پ

به نقل از خبرگزاری میزان پیگیری حقوق جمهوری اسلامی ایران و ایرانیان در عرصه بین المللی همواره یکی از مطالبات جدی رهبر فرزانه انقلاب در ادوار گوناگون از دستگاه قضایی بوده است. بر همین اساس رئیس قوه قضاییه بنا به دعوت رسمی فائق زیدان رئیس شورای عالی قضایی عراق، روز دوشنبه در صدر یک هیئت عالی رتبه قضایی به بغداد سفر کرد. این نخستین سفر بین المللی آیت الله رئیسی در جایگاه رئیس عدلیه بود که در لبیک به فرمایشات رهبر معظم انقلاب به منظور پیگیری حقوق عامه در حوزه بین الملل انجام شد.

گفتنی است دیدار با رئیس شورای عالی قضایی، رئیس جمهور، نخست وزیر و مسئولین دیگر کشور عراق، ارتقای مناسبات حقوقی و قضایی دو کشور و پیگیری پرونده ترور ناجوانمردانه شهید قاسم سلیمانی و همراهان ایشان بخشی از برنامه‌های سفر رئیس قوه قضاییه به بغداد بود.

همچنین آیت الله سید ابراهیم رئیسی در ادامه سفر خود به عراق با مصطفی الکاظمی نخست وزیر این کشور دیدار کرد و انتخاب عراق به عنوان اولین مقصد سفر خارجی اش در دوران تصدی مسئولیت دستگاه قضا را نشانگر اهمیت روابط دو کشور دانست.

آیت الله رئیسی به بیان پنج نکته محوری در خصوص تعاملات حقوقی و قضایی بین ایران و عراق پرداخت و یکی از این مسائل را تسهیل امر زیارت عتبات عالیات در عراق توسط زوار ایرانی عنوان کرد که مورد تأکید مقامات دو کشور بوده است.

«پیگیری حقوق عامه در عرصه بین الملل»، «پیگیری حقوق هزاران قربانی تروریسم در ایران»، «اقامه‌ی دعوا علیه دولت‌هایی که قاتلان این قربانیان را حمایت آشکار و پنهان می‌کنند»، «دفاع حقوقی از شخصیت‌های مظلوم مسلمان در سراسر جهان» و احیای حقوق عامه از جمله تاکیدات رهبر معظم انقلاب به مسئولان قضایی در حوزه حقوق بین الملل است که چراغ راه دستگاه قضایی کشور در دوره تحول قرار گرفته است به طوریکه در سند تحول قضایی که به تازگی از سوی آیت الله رئیسی نسخه ارتقا یافته آن ابلاغ شده است، لزوم پیگیری حقوق ایران و ایرانیان در عرصه بین المللی مورد تاکید قرار گرفته است.

در این سند یکی از چالش‌های پیشروی دستگاه قضایی در انجام ماموریت احیاء حقوق عامه، گسترش عدل و آزادی‌های مشروع، کثرت مصادیق تضییع حقوق ایران و ایرانیان در عرصه بین المللی است که از جمله عوامل آن بر اساس سند تحول قضایی، ﻣﻮاﺟﻬﻪ ﻧﺎﻣﺘﻨﺎﺳﺐ ﺑﺎ ﻣﺼﺎدﯾﻖ ﺗﻀﯿﯿﻊ حقوق ایران در ﻋﺮﺻﻪ ﺑﯿﻦ اﻟﻤﻠﻠﯽ است که برای حل این موضوع راهکار‌های کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدتی ذکر شده است. راهبرد اصلی در سند تحول قضایی به منظور حل مشکل ﻣﻮاﺟﻬﻪ ﻧﺎﻣﺘﻨﺎﺳﺐ ﺑﺎ ﻣﺼﺎدﯾﻖ ﺗﻀﯿﯿﻊ حقوق ایران در ﻋﺮﺻﻪ ﺑﯿﻦ اﻟﻤﻠﻠﯽ، تجمیع و هدایت هدفمند ظرفیت‌ها برای استیفای حقوق ایران در عرصه بین المللی است.

تاکید رهبر معظم انقلاب بر پیگیری حقوق عامه در عرصه بین الملل
رهبر معظم انقلاب در ۵ تیرماه سال گذشته در دیدار با رئیس، مسئولان و جمعی از قضات و کارکنان قوه قضاییه فرمودند: یک نکته این است که شما به قانون اساسی مراجعه کنید و وظایف قوّه را در «قانون» ببینید. وظیفه‌ی قوّه فقط قضاوت کردن و محکمه‌داری نیست؛ وظیفه‌ی قوّه فراتر از این‌ها است. در قانون اساسی احیای حقوق عامّه جزو وظایف قوّه‌ی قضائیّه است؛ احیای حقوق عامّه، خیلی دامنه‌ی وسیعی دارد؛ از مسئله‌ی اقتصاد تا مسئله‌ی امنیّت تا عرصه‌ی بین‌المللی، جایگاه حقوق عامّه است. دفاع از حقّ مردم در عرصه‌ی بین‌الملل چیز خیلی مهمّی است؛ این جزو وظایف شما است؛ یا فرض بفرمایید گسترش عدل و آزادی که خب این گسترش عدل در کنار گسترش آزادی است؛ [منظور از]آزادی هم البتّه در قانون اساسی، آزادی‌های مشروع است؛ معلوم است. گسترش آزادی هم جزو وظایف شما است. چه جوری این را انجام میدهید؟ با چه شیوه‌ای؟ عرض کردم این شیوه‌هایی که باید انتخاب بکنید، شیوه‌های نو و ابتکاری [باشد]؛ به این‌ها همه نظر هست.

تاکید رهبر معظم انقلاب بر لزوم پیگیری حقوقی مسائل و قضایای بین‌المللی
۱۲ تیرماه سال ۹۶ نیز حضرت آیت الله خامنه‌ای، در دیدار با مسئولان دستگاه قضایی پیگیری حقوقی مسائل و قضایای بین‌المللی را بسیار مهم دانستند و تأکید کردند: قوه‌ی قضائیه باید در موضوعاتی همچون تحریم‌ها، مصادره‌های آمریکایی‌ها، تروریسم و یا حمایت از شخصیت‌های مظلوم دنیا همچون شیخ زکزاکی و یا حمایت از مسلمانان میانمار و کشمیر، از جایگاه حقوقی وارد شود و نظر حمایتی و یا مخالفت خود را قاطعانه اعلام کند تا در دنیا منعکس شود.

لزوم پیگیری حقوقی تضییع حقوق ملت ایران به‌واسطه‌ی تحریم‌ها از منظر مقام معظم رهبری
رهبر معظم انقلاب ۹ تیرماه سال ۹۵ در دیدار با مسئولان دستگاه قضایی فعال‌تر شدن قوه‌ی قضائیه در پیگیری حقوقی قضایای بین‌المللی را ضروری دانستند و افزودند: پیگیری حقوق پایمال‌شده‌ی ملت ایران به علت تحریم‌ها، در دستور کار قضائی قرار گیرد.  

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با اشاره به حکم دادگاه‌های آمریکا برای دست‌اندازی به دارایی‌های ملت ایران به بهانه‌های واهی و اتهامات بی‌اساس، خاطرنشان کردند: تضییع حقوق ملت ایران به‌واسطه‌ی تحریم‌ها، واقعیتی است که باید در سطح جهانی پیگیری قضائی شود.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای احیای حقوق بشر اسلامی را در سطح جهان، وظیفه‌ی دیگر دستگاه قضا خواندند و خاطرنشان کردند: حقوق بشری که غرب می‌گوید بر مبنای غلطی تنظیم شده و لازم است حقوق بشر اسلامی با پایه‌های متقن و عقلانی در افکار عمومی جهان و مجامع حقوقی تبیین و پیگیری شود.

ایشان اعلام رسمی «چشم بستن سازمان ملل بر جنایت جاری و کودک‌کشی در یمن را در ازای گرفتن پول از برخی کشورها»، باعث شرمندگی بشریت خواندند و افزودند: این رسوایی، ضد حقوق واقعی بشر است و باید در سطح جهان، روی آن کار حقوقی و قضائی کنیم.

حضرت آیت الله خامنه ای: در مقوله حقوق بشر جمهوری اسلامی در مقابل مدعیان جنایتکار غربی، طلبکار و مطالبه گر است

رهبر معظم انقلاب همچنین در ۶ تیرماه سال ۹۷ هم در دیدار با مسئولان دستگاه قضایی با ابراز خرسندی از فعالیت‌های قوه قضاییه برای احقاق حقوق ملت ایران در مقابل زورگویی‌های دشمنان و نیز مقابله با مدعیان حقوق بشر گفتند: در مقوله حقوق بشر جمهوری اسلامی در مقابل مدعیان جنایتکار غربی، طلبکار و مطالبه گر است.

ایشان با اشاره به فجایع حقوق بشری امریکا در مناطق مختلف جهان و نیز جنایات فرانسوی‌ها و انگلیسی‌ها در قاره افریقا و شبه قاره هند در دهه‌های گذشته خاطرنشان کردند: در همین سال‌ها نیز عملکرد غربی‌ها در حمایت از داعش و در سوریه، میانمار و مناطق دیگر نشان دهنده دروغ‌های مکرر مدعیان وقیح حمایت از حقوق بشر است.

تاکید رئیس دستگاه قضایی بر لزوم عملکرد پویا در عرصه حقوق بین الملل
۲۵ مردادماه سال جاری نیز آیت الله رئیسی نیز در آیین بزرگداشت روز جهانی حقوق بشر اسلامی و کرامت انسانی عملکرد پویا در عرصه حقوق بین الملل را مورد تاکید قرار داد و با اشاره به ضرورت اجرایی کردن و ضمانت اجرایی یافتن اعلامیه حقوق بشر که میان کشور‌های اسلامی در مصر منعقد شد، گفت: از جمله ضمانت‌های اجرایی اعلامیه حقوق بشر اسلامی، تشکیل دادگاه بین المللی اسلامی می‌باشد که این دادگاه ناقضان حقوق بشر را به محاکمه بکشاند و مردم دنیا بفهمند کسانی که نقض حقوق انسان می‌کنند، مورد مواخذه و برخورد قرار می‌گیرند.

رئیس دستگاه قضایی در همان مراسم ابراز امیدواری کرد که مجموعه دستگاه قضایی جمهوری اسلامی با همکاری کشور‌های اسلامی بتواند یک مجموعه منسجم حقوقی به عنوان اتحادیه حقوقی کشور‌های اسلامی را فعال و از حق مردم در منطقه و عالم دفاع کند. آیت الله رئیسی خاطرنشان کرد: این ظرفیت کاملا در منطقه و در بین کشور‌های اسلامی وجود دارد و فعال شدن این ظرفیت می‌تواند به حمایت از حقوق مردم در عالم کمک کند.

پر واضح است که دستگاه قضایی با نصب العین قرار دادن فرمایشات رهبر معظم انقلاب در رابطه با پیگیری حقوق ایرانیان در عرصه بین الملل گام‌های موثری را برداشته و اقدام رئیس قوه قضاییه در سفر به عراق عمل به فرمایشات مقام معظم خبری در زمینه پیگیری حقوق ایرانیان در حوزه بین الملل و عملیاتی کردن سند تحول قضایی است.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.