حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

افزونه جلالی را نصب کنید. Saturday, 20 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 17823 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد اعضا : 3 تعداد دیدگاهها : 19×
۲۲ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۵:۴۴
شناسه : 9275

جزئیات نظریهشماره نظریه : 7/99/948شماره پرونده : 99-168-948 کتاریخ نظریه : 1399/07/12 استعلام :طیق ماده 24 از قانون آیین دادرسی کیفری در حوزه قضایی بخش وظایف دادستان بر عهده رئیس حوزه قضایی و در غیاب وی بر عهده دادرس علی‌البدل دادگاه است و در ماده 336 همین قانون مقرر شده است که در دادگاه بخش […]

پ
پ

جزئیات نظریه
شماره نظریه : 7/99/948
شماره پرونده : 99-168-948 ک
تاریخ نظریه : 1399/07/12

استعلام :
طیق ماده 24 از قانون آیین دادرسی کیفری در حوزه قضایی بخش وظایف دادستان بر عهده رئیس حوزه قضایی و در غیاب وی بر عهده دادرس علی‌البدل دادگاه است و در ماده 336 همین قانون مقرر شده است که در دادگاه بخش رئیس یا دادرس علی‌البدل در جرایم موضوع صلاحیت این دادگاه راسا رسیدگی و رای صادر می‌کند. در این دادگاه وظیفه دادستان از حیث تجدید نظر از آراء بر عهده رئیس دادگاه است و در مورد آرایی که توسط وی رئیس صادر می‌شود بر عهده دادرس علی‌البدل است.حال که در حوزه‌های قضایی بخش که صرفا رئیس دادگاه بخش حضور دارد و دادرسی وجود ندارد آراء رئیس دادگاه بخش از حیث تجدید نظرخواهی از رای به چه کسی بایستی ابلاغ شود؟ دادستان مرکز استان یا به نزدیکترین دادرس حوزه بخش مجاور؟
نظریه مشورتی اداره کل حقوقی قوه قضاییه :
در صورتی‌که در دادگاه بخش تنها یک قاضی (رئیس یا دادرس علی‌البدل) حضور داشته باشد و با فرض این‌که رأی توسط قاضی مذکور صادر شده باشد، انجام وظیفه دادستان از حیث تجدید نظر‌خواهی از آراء با توجه به لزوم تفکیک جایگاه دادستان از قاضی صادر کننده رأی، تا حضور قاضی دیگر در بخش بر عهده دادستان مرکز شهرستان می‌باشد. بنابراین آراء نیز باید به دادستان مذکور ابلاغ شود.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.