حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

افزونه جلالی را نصب کنید. Thursday, 25 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 17826 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد اعضا : 3 تعداد دیدگاهها : 19×
۲۲ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۵:۲۶
شناسه : 9251

جزئیات نظریهشماره نظریه : 7/99/981شماره پرونده : 99-9/2-981 حتاریخ نظریه : 1399/07/15 استعلام :در پرونده‌ای حکم به ثبت رسمی واقعه ازدواج موقت به جهت باردار شدن زوجه و تولد فرزند مشترک صادر شده است؛ اما به دلیل عدم مراجعه طرفین در مدتی که ازدواج منقطع اعتبار داشته است ازدواج ثبت رسمی نشده است و زوجه […]

پ
پ

جزئیات نظریه
شماره نظریه : 7/99/981
شماره پرونده : 99-9/2-981 ح
تاریخ نظریه : 1399/07/15

استعلام :
در پرونده‌ای حکم به ثبت رسمی واقعه ازدواج موقت به جهت باردار شدن زوجه و تولد فرزند مشترک صادر شده است؛ اما به دلیل عدم مراجعه طرفین در مدتی که ازدواج منقطع اعتبار داشته است ازدواج ثبت رسمی نشده است و زوجه سابق پس از انقضاء مدت ازدواج موقت، اجرای حکم قطعی را درخواست کرده است. آیا این دادنامه قابلیت اجرا دارد؟ توضیح آن‌که برای فرزند مشترک شناسنامه اخذ شده است.
نظریه مشورتی اداره کل حقوقی قوه قضاییه :
با توجه به اطلاق صدر ماده 21 قانون حمایت خانواده مصوب 1391 و فلسفه تقریر حکم بند یک این ماده که از جمله حمایت از کودک متولد از رابطه زناشویی در ازدواج موقت است و همچنین با عنایت به لازم‌الاجرا و دائمی بودن اعتبار احکام قطعی صادره از مراجع قضایی؛ مگر در موارد مصرح قانونی نظیر حکم مقرر در ماده 33 قانون یاد شده، حکم دادگاه مبنی بر ثبت نکاح موقت به سبب بارداری زوجه به قوت و اعتبار قانونی خود باقی است و عدم ثبت آن درمدت بقای ازدواج موقت، بر قابلیت اجرای حکم مذکور پس از این مدت خدشه‌ای وارد نمی‌کند و زوجه می‌تواند به استناد آن، ازدواج موقت سابق را به ثبت برساند؛ هرچند برای فرزند مشترک شناسنامه اخذ شده باشد.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.