حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

افزونه جلالی را نصب کنید. Friday, 29 March , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 17810 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد اعضا : 3 تعداد دیدگاهها : 19×
۱۸ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۱
شناسه : 8865

جزئیات نظریهشماره نظریه : 7/99/1065شماره پرونده : 99-168-1065 کتاریخ نظریه : 1399/08/18استعلام :شاکی شکایت مزاحمت راکه در صلاحیت مستقیم دادگاه کیفری دو است مطرح و دادگاه پس از ورود به رسیدگی و ماهیت پرونده، آن را تهدید (که نیاز به صدور کیفرخواست دارد) تلقی و با تغییر عنوان و رسیدگی حکم صادر می‌کند. آیا این […]

پ
پ

جزئیات نظریه
شماره نظریه : 7/99/1065شماره پرونده : 99-168-1065 کتاریخ نظریه : 1399/08/18
استعلام :
شاکی شکایت مزاحمت راکه در صلاحیت مستقیم دادگاه کیفری دو است مطرح و دادگاه پس از ورود به رسیدگی و ماهیت پرونده، آن را تهدید (که نیاز به صدور کیفرخواست دارد) تلقی و با تغییر عنوان و رسیدگی حکم صادر می‌کند. آیا این اقدام دادگاه کیفری دو که بدون صدور کیفرخواست در جرمی که نیاز به کیفرخواست دارد، رسیدگی را انجام داده، صحیح است؟ در صورت طرح پرونده در دادگاه تجدید نظر تکلیف چیست؟
نظریه مشورتی اداره کل حقوقی قوه قضاییه :
مطابق ماده 2 قانون آیین دادرسی کیفری مصوب 1392، دادرسی کیفری باید مستند به قانون باشد و بر اساس مواد 335 و 382 قانون یادشده، جهات قانونی شروع به رسیدگی در دادگاه‌های کیفری احصاء شده است و اصولاً رسیدگی دادگاه‌ها به جرایم بدون انجام تحقیقات مقدماتی از سوی دادسرا و صدور کیفرخواست تنها در موارد استثنایی و منصوص امکان‌پذیر است و در فرض استعلام که حسب تشخیص دادگاه تجدید نظر استان، جرم مورد رسیدگی از درجه شش تعزیری بوده که نیازمند انجام تحقیقات مقدماتی و صدور کیفرخواست است و رسیدگی دادگاه بدوی خلاف این امر و فاقد وجاهت قانونی است، لذا دادگاه تجدید نظر باید با نقض دادنامه مورد تجدید نظرخواهی، دستور ارسال پرونده به دادسرا جهت انجام تحقیقات مقدماتی و اتخاذ تصمیم قانونی و صدور قرار نهایی (حسب مورد) را صادر کند.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.