حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

افزونه جلالی را نصب کنید. Thursday, 28 March , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 17810 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد اعضا : 3 تعداد دیدگاهها : 19×
۱۳ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۹
شناسه : 8632

جزئیات نظریه شماره نظریه : 7/99/923 شماره پرونده : 99-127-923 ح تاریخ نظریه : 1399/08/24 استعلام : نظر آن اداره را درمورد سوالات ذیل اعلام فرمایید: 1-چنانچه وکلای اصحاب دعوا در جلسه‌ای که برای سازش بیرون از دادگاه تشکیل شده حضور داشته و سپس بر اساس مذاکرات و وقایع مطرح در آن جلسه، دعوایی از […]

پ
پ

جزئیات نظریه

شماره نظریه : 7/99/923 شماره پرونده : 99-127-923 ح تاریخ نظریه : 1399/08/24

استعلام : نظر آن اداره را درمورد سوالات ذیل اعلام فرمایید: 1-چنانچه وکلای اصحاب دعوا در جلسه‌ای که برای سازش بیرون از دادگاه تشکیل شده حضور داشته و سپس بر اساس مذاکرات و وقایع مطرح در آن جلسه، دعوایی از سوی یکی از اصحاب دعوا طرح و وکلای طرفین حاضر در آن جلسه به عنوان شاهد معرفی شوند؛ چنانچه خوانده دعوای جدید همان وکیل خود حاضر در جلسه را برای دفاع از خود معرفی کند: الف-وضعیت حقوقی عمل وکیل خوانده در قبول وکالت و ادامه وکالت در پرونده چگونه است؟ ب-آیا عمل چنین وکیلی خلاف شوون وکالت محسوب می‌شود؟ ج-آیا دادگاه می‌تواند وکیل را عزل و مراتب را به خوانده اعلام کند؟ د-آیا وکالت وکیل خوانده از موارد رد است؟ هـ-آیا شهادت وی در پرونده از موارد جرح است؟ 2- دادگاه قرار استماع شهادت شهود یا اتیان سوگند صادر می‌کند و عذر حضور شاهد و یا شخصی که سوگند متوجه اوست مثلا حضور در خارج کشور و …به دادگاه اعلام و از دادگاه درخواست برگزاری جلسه و استماع گواهی شاهد یا اتیان سوگند از طریق آنلاین و فضای مجازی می‌شود. آیا دادگاه می‌تواند جلسه را برگزار و از اشخاص فوق از طریق آنلاین تحقیق به عمل آورد؟ در صورت مثبت بودن پاسخ، احراز هویت و اخذ امضا و تنظیم صورت جلسه چگونه به عمل می‌آید؟

نظریه مشورتی اداره کل حقوقی قوه قضاییه : 1- الف، ج، د- صرف نظر از ابهام در مقدمه مطرح‌شده و این‌که شهادت فرض استعلام مورد پذیرش قرار می‌گیرد یا خیر، پذیرش وکالت از سوی وکیلی که به نفع موکل و به ضرر طرف مقابل ادای شهادت کرده است، مغایر با مقررات قانونی نیست و منعی برای پذیرش وکالت وی وجود ندارد. ب- عمل فرض استعلام را نمی‌توان از مصادیق خلاف شؤون وکیل تلقی کرد؛ مگر آن‌که موضوع به گونه‌ای باشد که ادای شهادت از موارد افشای اسرار حرفه‌ای تلقی شود و به هر حال تشخیص آن بر عهده مرجع رسیدگی‌کننده است. ﻫ- موارد جرح گواه در قانون مشخص است و تشخیص تحقق آن بر عهده قاضی رسیدگی‌کننده است. 2- مستفاد از مواد 288 قانون آیین دادرسی دادگاه‌های عمومی و انقلاب در امور مدنی مصوب 1379، 659 قانون آیین دادسی کیفری مصوب 1392 با اصلاحات و الحاقات بعدی، بند «ی» ماده 5 قانون کنوانسیون وین درباره روابط کنسولی مصوب 1353 و ماده 25 آیین‌نامه نحوه استفاده از سامانه‌های رایانه‌ای یا مخابراتی مصوب 24/5/1395 رئیس قوه قضاییه و تبصره آن، دادگاه می‌تواند اخذ گواهی شهود و اتیان سوگند را از طریق ارتباط برخط و از راه دور انجام دهد. انجام تحقیقات از این طریق در صورت‌مجلس قید و انطباق اظهارات با مندرجات صورت‌مجلس توسط مقام قضایی و منشی تصدیق می‌شود. در خصوص کیفیت احراز هویت، با لحاظ آن‌که فردی که باید هویت وی احراز شود، در سامانه ثنا ثبت نام کرده و دارای امضای الکترونیک تعریف‌شده در این سامانه می‌باشد یا خیر، در خصوص ضرورت یا عدم ضرورت حضور وی در کنسول‌گری برای احراز هویت تصمیم مقتضی اتخاذ می‌شود و از آنجایی که احراز هویت امری موضوعی است، تشخیص کفایت اقدامات انجام‌شده بر عهده مرجع رسیدگی‌کننده است.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.