حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

افزونه جلالی را نصب کنید. Thursday, 25 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 17826 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد اعضا : 3 تعداد دیدگاهها : 19×
۱۳ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۰
شناسه : 8634

جزئیات نظریه شماره نظریه : 7/99/1218 شماره پرونده : 99-168-1218 ک تاریخ نظریه : 1399/08/24 استعلام : در پرونده‌ای برای متهم وکیل تسخیری تعیین شده و متهم به رغم ابلاغ از طریق نشر آگهی در جلسه دادگاه حضور نیافته است اما وکیل تسخیری در جلسه حاضر و به رأی دادگاه اعتراض نکرده و دادگاه رأی […]

پ
پ

جزئیات نظریه

شماره نظریه : 7/99/1218 شماره پرونده : 99-168-1218 ک تاریخ نظریه : 1399/08/24

استعلام : در پرونده‌ای برای متهم وکیل تسخیری تعیین شده و متهم به رغم ابلاغ از طریق نشر آگهی در جلسه دادگاه حضور نیافته است اما وکیل تسخیری در جلسه حاضر و به رأی دادگاه اعتراض نکرده و دادگاه رأی را حضوری اعلام نموده است. آیا دادنامه با حضور وکیل تعیینی قابلیت تجدید نظرخواهی دارد؟

نظریه مشورتی اداره کل حقوقی قوه قضاییه : اولاً، ظاهر عبارت «یا وکیل او در هیچ‌یک از جلسات دادگاه حاضر نشود» مذکور در ماده 406 قانون آیین دادرسی کیفری مصوب 1392، حکایت از «وکیل تعیینی» دارد و یا در مواردی است که با عجز از تعیین وکیل و یا امتناع از معرفی وکیل، دادگاه برای متهم وکیل تسخیری تعیین کرده و متهم نیز حضور داشته است. در نتیجه در حالتی که متهم متواری یا مجهول¬‌المکان است، نظر به این که اصولاً ارتباطی بین وکیل تسخیری و موکل وجود ندارد، رأی صادره غیابی محسوب می‌شود و مطابق مقررات، هر زمان که محکوم رأی غیابی یا وکیل وی از آن مطلع شود و به آن اعتراض کند، در همان دادگاه قابلیت واخواهی دارد. ثانیاً، توصیف دادگاه صادرکننده رأی غیابی فرض استعلام به «حضوری»، مانع از پذیرش واخواهی محکوم نخواهد بود و در هر صورت حق تجدید نظرخواهی محکوم به قوت خود باقی است.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.