حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

افزونه جلالی را نصب کنید. Tuesday, 23 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 17826 تعداد نوشته های امروز : 1 تعداد اعضا : 3 تعداد دیدگاهها : 19×
۱۲ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۵:۳۷
شناسه : 8545

جزئیات نظریه شماره نظریه : 7/99/1207 شماره پرونده : 99-168-1207 ک تاریخ نظریه : 1399/09/02 استعلام : دادگاه بدوی در خصوص جعل سند عادی نسبت به محکومیت متهمان رأی صادر کرده و در مهلت قانونی اعتراض اعم از واخواهی و تجدیدنظرخواهی، اعتراضی واصل نشده و رأی قطعیت یافته است. متعاقباً احدی از متهمان پس از […]

پ
پ

جزئیات نظریه

شماره نظریه : 7/99/1207 شماره پرونده : 99-168-1207 ک تاریخ نظریه : 1399/09/02

استعلام : دادگاه بدوی در خصوص جعل سند عادی نسبت به محکومیت متهمان رأی صادر کرده و در مهلت قانونی اعتراض اعم از واخواهی و تجدیدنظرخواهی، اعتراضی واصل نشده و رأی قطعیت یافته است. متعاقباً احدی از متهمان پس از صدور رأی اصلاحی که در ماهیت دادنامه بدوی تأثیری نداشته و صرفاً سهم قلم بوده است، به دادنامه اصداری اعتراض می کند. آیا دادگاه تجدید نظر استان می‌تواند نسبت به نقض دادنامه‌ها اعم از بدوی قطعیت‌یافته و اصلاحی مورد اعتراض اقدام کند؟

نظریه مشورتی اداره کل حقوقی قوه قضاییه : در فرض استعلام که در مهلت قانونی نسبت به رأی دادگاه نخستین تجدید نظر‌خواهی نشده و رأی به مرحله قطعیت رسیده است؛ اما رأی تصحیحی در مهلت قانونی مورد تجدید نظر‌خواهی قرار گرفته است، با لحاظ مفهوم و آثار رأی تصحیحی در ماده 381 قانون آیین دادرسی کیفری و همچنین مستنبط از مواد 492 و 493 این قانون و با عنایت به این‌که تجدید نظرخواهی نسبت به رأی تصحیحی با تجدید نظرخواهی نسبت به رأی اصلی متفاوت است؛ لذا در فرض استعلام که نسبت به دادنامه تصحیحی تجدید نظرخواهی شده، موجب قانونی جهت ورود دادگاه تجدید نظر استان به رأی اصلی که قطعی و لازم‌الاجرا شده است وجود ندارد.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.