حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

افزونه جلالی را نصب کنید. Friday, 19 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 17823 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد اعضا : 3 تعداد دیدگاهها : 19×
۰۱ بهمن ۱۳۹۹ - ۲۳:۳۲
شناسه : 8046

جزئیات نظریه شماره نظریه : 7/99/1525 شماره پرونده : 99-168-1525 ک تاریخ نظریه : 1399/10/22 استعلام : محکوم‌ در راستای پرداخت جزای نقدی اقدام به معرفی مال غیر منقول می‌کند؛ پس از اجرای تشریفات قانونی و برگزاری دو مرحله مزایده ملک به فروش نمی‌رسد و محکوم‌ تملک مال معرفی شده در قبال جزای نقدی را […]

پ
پ

جزئیات نظریه

شماره نظریه : 7/99/1525 شماره پرونده : 99-168-1525 ک تاریخ نظریه : 1399/10/22

استعلام : محکوم‌ در راستای پرداخت جزای نقدی اقدام به معرفی مال غیر منقول می‌کند؛ پس از اجرای تشریفات قانونی و برگزاری دو مرحله مزایده ملک به فروش نمی‌رسد و محکوم‌ تملک مال معرفی شده در قبال جزای نقدی را به سازمان اموال تملیکی درخواست می‌کند. آیا در راستای ماده 529 از قانون آیین دادرسی کیفری امکان اعمال این امر در جهت وصول جزای نقدی مقدور است؟

نظریه مشورتی اداره کل حقوقی قوه قضاییه : با تذکر این‌که، وظایف سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی و اموالی که در اختیار این سازمان قرار می‌گیرد، همان موارد مصرح در مواد 1 و 3 قانون تأسیس سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی مصوب 1370 و اساسنامه آن است که جزای نقدی را شامل نمی‌شود؛ در فرض سؤال که با انجام دو نوبت مزایده، پلاک ثبتی که محکوم برای تأمین جزای نقدی معرفی کرده است به فروش نمی‌رسد، از پلاک ثبتی رفع توقیف نمی‌شود؛ زیرا توقیف و فروش آن در راستای اجرای حکم قطعی مبنی بر پرداخت جزای نقدی بوده است و لذا از شمول مقررات ماده 132 قانون اجرای احکام مدنی مصوب 1356 خارج است. هم‌چنین تقسیط جزای نقدی موضوع ماده 529 قانون آیین دادرسی کیفری مصوب 1392 در فرض« فقدان مال یا عدم شناسایی آن» است و فرض استعلام که پلاک ثبتی از محکوم یافت شده است را شامل نمی‌شود. راهکاری که به نظر می‌رسد آن است که بر اساس نظریه کارشناس در خصوص قیمت پلاک ثبتی مورد نظر، با توجه به میان جزای نقدی نسبت به قیمت پلاک ثبتی، حسب مورد کل ملک یا سهم مشاعی از آن تا مبلغ جزای نقدی به تملک دولت درآورده شود.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.