حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

افزونه جلالی را نصب کنید. Friday, 29 March , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 17810 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد اعضا : 3 تعداد دیدگاهها : 19×
۰۱ بهمن ۱۳۹۹ - ۲۳:۴۸
شناسه : 8056

جزئیات نظریه شماره نظریه : 7/99/1430 شماره پرونده : 99-9/2-1430 ح تاریخ نظریه : 1399/10/20 استعلام : در سند نکاحیه قید شده است حق مسکن با زوجه است زوج دادخواست تمکین داده است و اظهار می‌دارد که منزل تهیه کردم زوجه اظهار داشته است چنانچه زوج در نیاوران تهران منزل تهیه کند از ایشان تمکین […]

پ
پ

جزئیات نظریه

شماره نظریه : 7/99/1430 شماره پرونده : 99-9/2-1430 ح تاریخ نظریه : 1399/10/20

استعلام : در سند نکاحیه قید شده است حق مسکن با زوجه است زوج دادخواست تمکین داده است و اظهار می‌دارد که منزل تهیه کردم زوجه اظهار داشته است چنانچه زوج در نیاوران تهران منزل تهیه کند از ایشان تمکین می¬کنم. 1-حق تعیین مسکن چه تاثیری در تمکین دارد؟ 2-آیا حق مسکن انصراف به شهر محل سکونت دارد یا انصراف به این دارد که محله و خود مسکن هم باید به تایید زوجه برسد؟ 3-چنانچه زوج منزل دیگری تهیه کرده باشد آیا زوجه حق دارد در این منزل از تمکین خودداری کند؟

نظریه مشورتی اداره کل حقوقی قوه قضاییه : اولاً، هر چند زوجه می‌تواند در قالب شرط موضوع ماده 1114 قانون مدنی، حق تعیین شهر، روستا و یا حتی کشور محل سکونت را نیز تحصیل کند، اما اطلاق شرط تعیین محل سکونت و امثال آن، انصراف به شهر محل سکونت مشترک یا سکونت زوجه در زمان ازدواج داشته و در هر حال تفسیر شرط و احراز اراده مشترک و دامنه شرط با مرجع رسیدگی‌کننده است. ثانیاً، واگذاری اختیار تعیین منزل به زوجه فی‌نفسه به معنای نادیده گرفتن حکم مقرر در ماده 1107 قانون مدنی از حیث تناسب منزل با شؤون زوجه نیست؛ بنابراین در فرض سؤال، چنان‌چه دادگاه احراز کند که تعیین شهر محل سکونت نیز به زوجه واگذار شده است، متعاقب تعیین شهر وی باید با لحاظ ضابطه مندرج در ماده یادشده، منزل مورد نظر را تعیین کند و زوج نیز ملتزم به تهیه آن است و در صورتی‌که قادر به تهیه آن نباشد، احکام مقرر برای عدم قدرت زوج به تأمین نفقه زوجه مجرا خواهد بود.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.