حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

افزونه جلالی را نصب کنید. Thursday, 28 March , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 17810 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد اعضا : 3 تعداد دیدگاهها : 19×
۱۹ آذر ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۸
شناسه : 7652

آیت‌الله محمد یزدی، نماینده مجلس خبرگان، رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و رئیس پیشین قوه قضاییه در ۸۹ سالگی درگذشت. او متولد سال ۱۳۱۰ بود و در پی استعفای آیت‌الله صافی گلپایگانی در سال ۱۳۶۷، با حکم امام خمینی (ره) به عضویت شورای نگهبان درآمد، اما یک سال بعد به عنوان رئیس قوه قضائیه […]

پ
پ

آیت‌الله محمد یزدی، نماینده مجلس خبرگان، رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و رئیس پیشین قوه قضاییه در ۸۹ سالگی درگذشت.

او متولد سال ۱۳۱۰ بود و در پی استعفای آیت‌الله صافی گلپایگانی در سال ۱۳۶۷، با حکم امام خمینی (ره) به عضویت شورای نگهبان درآمد، اما یک سال بعد به عنوان رئیس قوه قضائیه منصوب شد و مجدداً از سال ۱۳۷۸ به شورای نگهبان بازگشت.

آیت‌الله یزدی از مدتی پیش بیمار بود و در آبان سال جاری نیز به همین علت از شورای نگهبان کناره گرفت و جای خود را به سید احمد خاتمی داد.

از مهم‌ترین وقایع دوران ده ساله ریاست او بر قوه قضاییه، حذف دادسراها بود. او در مصاحبه سال ۱۳۸۹ با مجله قضاوت درباره علت حذف دادسراها چنین گفت:

در موضوع حذف دادسراها، گزارش‌های زیادی به ما می‌رسید که افراد در دادسرا اقرار اما در دادگاه آن را انکار می‌کنند و قاضی دادگاه اقرار نزد غیرقاضی را دارای اعتبار شرعی نمی‌داند و حکم نمی‌دهد. این مشکل به بحث گذاشته شد که چگونه باید آن را حل کنیم. بحث‌های اولیه در دفتر رئیس دادگستری وقت، آقای دکتر حبیبی انجام شد و افراد زیادی از جمله قضات عالی‌رتبه، حقوق‌دانان و نمایندگان مجلس، برخی از اعضای شورای عالی قضایی سابق و… در آن شرکت کردند که مذاکرات آن جلسات در حال حاضر محفوظ است و با این مقدمات پایه لایحه تشکیل دادگاه‌های عمومی ریخته شد و کلیات آن به تصویب رسید. طرحی تهیه و در مجلس تصویب و برای اجرا به قوه قضاییه ابلاغ شد که حدود ۱۰ سال اجرا شود. در اجرا، رئیسان دادگستری‌ها امکان اجرا و عمل را اعلام کردند و در مدت کوتاهی در بخش‌های زیادی اجرا شد. به‌طور طبیعی اجرای هر قانونی می‌تواند توام با نقص‌ها و ضعف‌هایی باشد. این کار هم شروع شد. دادسرا در کنار محکمه قرار گرفت و به تدریج امور پیش رفت. اکثر رئیسان معتقد بودند که کارها خود به خود بهتر پیش می‌رود و یکی از مزایای آن این بود که در نیروی انسانی دستگاه قضایی صرفه‌جویی می‌شد. به هر حال اینها گذشت و آیت‌الله شاهرودی که تشریف آوردند لایحه دیگری ارایه شد و مجلس هم تصویب کرد.

در دوران ریاست آیت‌الله هاشمی شاهرودی بر قوه قضاییه دادسرا مجدداً احیا شد. مرحوم آیت الله هاشمی شاهرودی هنگام دردست گرفتن سکان قوه قضائیه در مرداد ۱۳۷۸ در جمله معروفی گفته بود که «مخروبه‌ای» را تحویل گرفته است، جمله‌ای که بعضی آن را انتقاد به عملکرد آیت‌الله یزدی تفسیر کردند اما برخی دیگر نیز گفتند که منظور مرحوم هاشمی، ساختمان‌های نامناسب قوه قضاییه بوده است. برای مثال یک سال پس از درگذشت آیت‌ها هاشمی شاهرودی، حجت الاسلام عباسعلی علیزاده در گفت وگویی با تسنیم، در تشریح هدف آیت الله هاشمی شاهرودی در بیان خرابه بودن قوه قضائیه گفته است:

«وقتی ما اینجا آمدیم، همین دادگستری تهران، در راهروهایش با نئوپان اتاق درست شده بود یا در بعضی از دادگستری ها کانکس گذاشته بودند. آقای شاهرودی که آمدند، کار عمده ای که ما کردیم، بازسازی این ساختمان ها بود و همه نئوپان ها را جمع کردیم و اگر در جایی آقای شاهرودی گفته بودند «ما مخروبه تحویل گرفتیم»، از نظر ساختمانی گفته بودند و منظورشان ساختار قوه قضائیه نبود. آقای شاهرودی از نظر اینکه دادسرا حذف شده بود، از آقای یزدی انتقاد داشتند؛ اما منظور ایشان مخروبه بودن ساختمان های قوه قضائیه است».

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.